ZTM razem z gminami Góra Kalwaria, Lesznowola, Piaseczno i Prażmów szuka operatora, który przez trzy lata ma wykonać ponad 7,27 mln wozokilometrów na liniach podmiejskich – z możliwością znaczącego zwiększenia pracy przewozowej i nawet 24-miesięcznego przedłużenia świadczenia usług. Wymagania obejmują co najmniej 36 autobusów maxi (w tym 3 rezerwowe) w standardzie ZTM „L”, a w ocenie ofert kluczowa będzie cena (90%); dodatkowe punkty zapewni też nowszy rocznik taboru, z premią dla autobusów z lat 2025-2026.
Na styku Warszawy i podwarszawskich gmin rusza przetarg, który przesądzi o organizacji autobusowych przewozów na południowych kierunkach aglomeracji w kolejnych latach. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie – działając na podstawie pełnomocnictw w imieniu m.st. Warszawy oraz wspólnie z gminami Góra Kalwaria, Lesznowola, Piaseczno i Prażmów – ogłosił postępowanie na świadczenie przewozów regularnych na liniach łączących te samorządy ze stolicą.
Trzy lata pracy przewozowej
W podstawowym zakresie zamówienie obejmuje wykonanie 7 271 347 wozokilometrów, z marginesem +8%/-8%. Umowa ma obowiązywać od 1 kwietnia 2026 r. do 31 marca 2029 r. W dokumentach przewidziano też możliwość „dopasowania” kontraktu do rzeczywistości, jeśli ta zacznie się rozjeżdżać z planem: mowa m.in. o potencjalnym przedłużeniu świadczenia usług maksymalnie o 24 miesiące, a także o zwiększeniu pracy przewozowej nawet o 5 mln wozokm.
Operator ma zapewnić co najmniej 36 autobusów typu maxi, w tym 3 rezerwowe. Wymagania techniczne są pisane pod warszawski standard „L” – od barw (podstawowy niebieski zbliżony do RAL 5010) po komplet systemów pokładowych. Same autobusy mają mieścić się w przedziale 11,5-13,1 m długości, oferować minimum 24 miejsca siedzące i co najmniej 80 miejsc ogółem, mieć przynajmniej dwoje drzwi oraz przestrzeń dla wózka i rampę.
Klimatyzacja ma w sezonie od 1 kwietnia do 31 października utrzymywać w pojeździe średnią temperaturę w zakresie 18-25°C, przy minimalnej mocy chłodzenia 20 kW. Z kolei ogrzewanie ma zapewniać zimą temperaturę wewnątrz na poziomie 5-15°C. W zakresie wymogów środowiskowych dopuszczone są wyłącznie autobusy z jednostką napędową co najmniej w normie EURO VI, przy czym napęd może być konwencjonalny (diesel), alternatywny (np. CNG/LNG/wodór) albo hybrydowy. Zamawiający wymaga też systemu kontroli dostępu, który uniemożliwi uruchomienie autobusu przez osobę pod wpływem alkoholu – w praktyce ma to być analizator wydechu współpracujący z immobiliserem.
Dokumentacja przewiduje ponadto możliwość stosowania taboru „pomostowego”: jeśli wykonawca zaoferuje autobusy fabrycznie nowe z rocznika 2025 lub 2026, przez maksymalnie 6 miesięcy (z opcją wydłużenia o kolejne 3) może realizować usługę pojazdami zastępczymi, m.in. o roczniku nie wcześniejszym niż 2016 i z dopuszczalnymi odstępstwami w części systemów pokładowych.
Kryteria oceny i warunki udziału w postępowaniu
W ocenie ofert decydują przede wszystkim koszty: cena brutto ma wagę 90%, a rok produkcji autobusów – 10%. Zamawiający wymaga przy tym, aby wszystkie pojazdy były wyprodukowane nie wcześniej niż w 2019 r., a nowsze roczniki są dodatkowo premiowane – najwyżej punktowane mają być autobusy z lat 2025-2026. Oferty trzeba złożyć elektronicznie do 8 stycznia 2026 r. do godz. 11:00 (otwarcie przewidziano na 11:15), a wadium ustalono na poziomie 1,8 mln zł.
Równolegle określono warunki udziału, które mają potwierdzać zdolność wykonawcy do realizacji zamówienia: wymagane jest m.in. wykazanie środków lub zdolności kredytowej co najmniej 2 mln zł, posiadanie odpowiedniej licencji/zezwolenia na transport drogowy oraz doświadczenie w wykonywaniu usług użyteczności publicznej o skali minimum 100 tys. wozokilometrów w okresie nie dłuższym niż rok. W praktyce oznacza to przetarg, w którym liczy się nie tylko stawka, ale też realna gotowość do utrzymania standardu usług i taboru na poziomie oczekiwanym przez ZTM i gminy objęte porozumieniem.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.